16/06/2024

Ajutor pentru 10 milioane de români

SENATOR PSD DE GIURGIU – ROBERT CAZANCIUC

Astăzi se împlinesc 10 ani de când România a lansat primul serviciu european de informare prin SMS a celor care călătoresc în afara țării.

Aproape 10 milioane de românii au primit mesaje de avertizare de la autoritățile din țara noastră atunci când au ajuns în state în care viețile sau integritatea fizică le-ar fi putut fi puse în pericol.

Rememorez cu emoție momentele de început ale acestui proiect, pe când eram secretar general al Ministerului Afacerilor Externe. Totul a pornit de la cazul unui român recuperat din junglă sud-americană, printr-un efort uriaș depus de trei state europene, dintr-o zonă care ajunsese să fie controlată de grupări înnarmate.

Revoluții, lovituri de stat, greve, atentate, cutremure, erupții vulcanice, tornade, inundaţii, pirați sau schimbări intempestive de reguli sunt situaţii care pot să apară din momentul planificării sau începerii unei călătorii până la momentul sosirii la destinație, fie ea de vacanță sau de lucru. Dacă Afganistan, Algeria, Cisiordania, Gaza, Irak, Libia, Nigeria, Siria sau Sudan sunt state cunoscute cu potențial de risc, alte state precum Bulgaria, Franța, Grecia, Italia, Islanda sau Japonia s-au confruntat cu mișcări sociale ori catastrofe naturale. De aceea, situaţii multiple de crize au determinat Departamentul Consular din MAE să conceapă un sistem de protecţie a miilor de români expuşi unor situaţii de risc în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii.

Astfel, chiar dacă avioane militare romaneşti şi piloţii lor curajoşi au ajuns în multe zone fierbinţi de pe glob pentru a ne salva compatrioţii, nefiind o mare putere şi având capacităţi limitate de sprijin logistic, ne-am folosit resursele inovative şi de IT pentru a ne ajuta cetăţenii.

În aceste condiții, la 29 octombrie 2012, a fost lansat în România primul serviciu european de informare prin SMS a celor care călătoresc în țări pentru care sunt emise alerte de călătorie.

Parteneriatul public-privat realizat între Ministerul Afacerilor Externe şi operatorii de telefonie mobilă : Orange, RCS&RDS, Telekom şi Vodafone a permis, după o muncă de mai bine de un an, realizarea unei platforme prin intermediul căreia deţinătorii unui telefon mobil, înregistrat în România, primesc un mesaj prin care sunt avertizaţi că au intrat într-o ţară de risc, precum şi numărul de contact al celei mai apropiate misiuni diplomatice româneşti.

Și iată care au fost rezultatele, potrivit unui răspuns transmis de MAE la interpelarea parlamentară prin care am dorit să cunosc stadiul de realizare a proiectului „ Călătoreşte în siguranţă! Un SMS îţi poate salva viaţa!”:

• De la începutul anului 2012 şi până în luna septembrie 2022 s-au transmis 9.742.196 mesaje text de avertizare cu privire la perspectiva înrăutăţirii sau agravării condiţiilor de securitate, sociale sau incidente cu potenţial vătămător dintr-un număr de 116 state, proiectul debutând cu un număr de 29 de state.

Acum, după 10 ani, realizez cu satisfacție că am putut fi cumva aproape de fiecare român care călătorea departe de țara sa și că l-am putut ajuta salvându-l de la a-și pune viața în pericol în locul în care ar fi vrut să ajungă.

Am văzut multe mesaje de ajutor transmise ambasadelor și consulatelor, dar la fel de multe și de mulțumire transmise diplomaţilor noştri, în care românii au fost recunoscători pentru că cineva din ţara se gândeşte la ei, dar mai ales că, în cazul apariţiei unor probleme, au la îndemână un telefon de sprijin la care pot auzi vorbindu-se româneşte oriunde s-ar afla în lume.

Nu poţi să nu te bucuri când unui cetăţean roman, prins fiind în mijlocul unui atac terorist, i-a fost salvată viaţa deoarece a primit instrucţiuni de supraviețuire apelând numărul de telefon al misiunii diplomatice romaneşti, primit prin SMS la intrarea în ţara în care lucra.

O formă de recunoaștere a reușitei proiectului poate fi și solicitarea ambasadorului Olandei la București, care, întors din concediu dintr-o țară africană, după ce primise SMS pe numărul de telefon înregistrat la Bucureşti, a solicitat MAE să fie de acord ca o echipă consulară de la Haga să fie primită pentru a vedea cum funcţionează sistemul nostru de avertizare. Şi olandezii sunt cetăţeni europeni pe care i-am protejat în egală măsură cu ai noştri.

În final, felicit Ministerul Afacerilor Externe şi toate companiile de telefonie mobilă pentru efortul de a ţine viu şi de a dezvolta un model de parteneriat public-privat în slujba cetăţeanului. Mă bucur nespus că statul român nu a abandonat acest proiect și îl continuă cu un real succes, ajutând zilnic, oră de oră, pe fiecare român plecat în călătorie pe meleaguri străine.

Robert Cazanciuc