29/03/2024

SUB SEMNUL VENEŢIEI – teatru, muzică şi arte plastice

Nu pierdeţi Marea Deschidere a Ediţiei  a XXI-a a Festivalului Internaţional al Teatrelor Dunărene  FITeD 2018, Giurgiu, Teatrul Tudor Vianu, 29 octombrie 2018, la ora 19.00.

Știţi ce se întâmplă zilele acestea la Giurgiu, pe scena Teatrului Tudor Vianu? Până seara târziu? Tinerii actori ai teatrului și cunoscutul regizor și actor veneţian de Commedia dell’arte, Michele Modesto Casarin finalizează premiera „Asediului Veneţiei”, inspirată din Starea de asediu a lui  Camus.

Nu pierdeţi Marea Deschidere a Ediţiei  a XXI-a a Festivalului Internaţional al Teatrelor Dunărene  FITeD 2018, pe 29 octombrie 2018, la ora 19.00.

Eveniment extraordinar, în cele 20 de minute ce vor precede acest spectacol, veţi putea urmări  prezenţa pe scenă a unui talent excepţional – tânărul violoncelist român de 24 de ani Ştefan Cazacu, câştigător a numeroase premii internaţionale printre care şi Premiul I la Concursul George Enescu, solist pe marile scene ale lumii şi masterand la Universitatea de Muzică din Viena.

El va interpreta una dintre cele mai des cântate și recunoscute compoziții scrise vreodată pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach – Suita 1 în Sol Major.  Această pagină unică de muzică barocă pe care o veţi asculta înainte ca gongul să anunţe începutul piesei de teatru, vă va duce spre zona crepusculară a Evului Mediu în care, cu 200 de ani înaintea lui Bach, în Veneţia se construia o biserică pentru a celebra sfârşitul unei epidemii de ciumă. Piesa „Asediul Veneţiei”, dramatizată după Camus, se petrece în acea perioadă complexă a Renaşterii timpurii, dar se referă la faptul că omul se poate opune dictaturii oarbe chiar dacă aceasta pare de neînlăturat. Trecerea metaforei dure din textul dens al lui Camus în cel plin de subtilităţi, simboluri  şi înţelesuri  preluate din teatrul nomad al Commediei dell’arte face ca noua premieră a Teatrului Tudor Vianu să fie o adevărată provocare artistică pentru Michele Casarin şi tinerii actori din Giurgiu.

 ASEDIUL VENEȚIEI

Tragicomedie artistică în trei acte

Inspirată din Starea de asediu de A. Camus

Dramatizare de Andrea Pennacchi și Michele Modesto Casarin

Regie: MICHELE MODESTO CASARIN

Măști: STEFANO PEROCCO di MEDUNA

Decoruri şi costume: OLIMPIA DAMIAN

Light designer: BOGDAN IONESCU

Asistent primar: IOANA RUFU

Asistent secundar: LAVINIA COSMA

PERSONAJELE:

Marc’Antonio Romagnesi, Director artistic apoi Dogele: COSMIN CREȚU – Masca Pantalone

Ciuma: VLAD BINZOIU – Bauta Roșie

Dama În Negru: ANCA PASCU – Bauta Albă

Victoria: DANA STÎNGĂ

 Diego: VLAD ALEX TEODOROV  – Masca doctorul ciumei

Capitano al Gărzilor: LAVINIA COSMA – Mască

Țiganca: ANA SIVU- DAPONTE  – Mască

Zanni: ROBERT POIANĂ – Mască

Barcagiul: Cosmin Crețu – Mască

Comedianții companiei Senza Dimora

 Iată ce spune Michele Modesto Casarin despre spectacolul său:

«Inspirat din „Starea de asediu” a lui Albert Camus (1946), acest spectacol se vrea a fi primul experiment Tragicommedia dell’Arte. Am respectat partea politică, critica față de regimul totalitar, invitația de a schimba lucrurile (revolta), dragostea ca leac față de lucrurile rele din lume, care reprezintă limbajul lui Camus. Am vrut să adaug măștile Commediei dell’Arte, cu modalitățile lor grotești și primitive, pentru a-i pune într-o lumină ridicolă pe cei care ar trebui să ne conducă și dezmățul celor care își arogă puterea de a judeca. Astfel ia naștere un spectacol energic, vibrant, dramatic, dar în același timp poetic și romantic, devenind adesea amuzant și comic.

A fost o adevărată provocare rescrierea acestui text, punerea în legătură a două lumi atât de diferite și îndepărtate, dar cred că rezultatul este unul inovativ, creația a ceva ce nu există în acest moment. A distra publicul într-o modalitate inteligentă, lăsându-i gustul dulce amar tipic pentru cel ce devine conștient, dar nu știe deocamdată cum să își exprime dorința de schimbare. Un alt lucru care îmi vine în minte când mă gândesc la repetiții, este că o poveste pe care eu am mutat-o în Veneția anului 1630, deși Camus a gândit-o în Andalusia perioadei Franchiste, se dovedește a fi actuală și astăzi, fiind oglinda unei Europe neliniștite, îndurerată de mișcări politice obtuze, care prevestesc întoarcerea ciumei. Cum se spune, istoria se repetă, dar nu se învață.

Noi, bieții comici dell’arte avem sarcina de a aduce pe scenă nenorocirile din lume, punând în evidență viciile omului, cu speranța de a crea o conștiință, pentru a nu lăsa să se întâmple ceea ce spune Țiganca în Asediul Veneției: “voi nu sunteți un popor, voi sunteți o turmă”.»

Vă invităm la Teatru.

 Călin Şabac