Ce este Dislexia?

Dislexia este o dizabilitate a invatarii care poate afecta capacitatea unei persoane de a citi, scrie si uneori de a vorbi. Este cauzata de un defect al capacitatii creierului de a traduce imaginile primite de la ochi sau de la urechi in limbaj inteligibil, fara a avea probleme de vedere sau de auz.

Dislexia nu este o boala deci nu se poate vindeca. Un copil dislexic va fi un adult dislexic. Dificultatile legate de citit-scris sau calcul vor persista intr-o anumita masura dar depinde de fiecare persoana in ce masura reuseste sa faca fata acestora.

Cuvantul “dislexie” vine din limba greaca si inseamna “dificultate in ceea ce priveste cuvintele” iar formele prin care aceasta afectiune se  manifesta sunt diverse, implicand si neputinta de a intelege unele cuvinte, de a se orienta in spatiu sau de a face calcule matematice. 

Semnele dislexiei variaza in functie de varsta. Daca un copil are 1 sau 2 semne, nu inseamna ca are dislexie. Totusi, daca copilul are mai multe semne din cele prezentate mai jos, acesta poate insemna ca copilul ar trebui testat.
Un copil prescolar poate sa: 
– vorbeasca mai tarziu decat ceilalti copii
– sa aiba dificultati mai mari decat alti copii in pronuntarea cuvintelor.

– sa adauge mai greu cuvinte noi in vocabular si sa aiba probleme in reamintirea anumitor cuvinte
– sa aiba probleme in invatarea alfabetului, a numerelor, zilelor saptamanii, a culorilor, a formelor, a lunilor anului, la scrierea si citirea propriului nume
– sa aiba dificultati la recitarea de poezioare de la gradinita sau a cuvintelor care rimeaza. De exemplu, copilul poate sa nu fie in stare sa gaseasca cuvinte care sa rimeze cu cuvantul „foc”, cum ar fi „loc” sau „poc”
– sa dezvolte tarziu capacitatile motorii de finete
– sa aiba dificultati la separarea sunetelor in cuvinte si agregarea sunetelor pentru a forma cuvinte

Un copil de la gradinita pana in clasa a patra poate sa: 
– aiba dificultati la citirea cuvintelor singulare, care nu sunt inconjurate de alte cuvinte.

-sa invete greu legatura dintre litere si sunete

-sa faca greseli constante de citire si ortografie, cum ar fi: inversarea literelor „d” si „b”, sa faca inversiuni ale cuvintelor, cum ar fi „cap” si „pac”, sa faca inversiuni cum ar fi „u” in loc de „n”, sa faca transpozitii cum ar fi „stop” cu „post”, sa faca substitutii cum ar fi „casa” cu „acasa”.

Un copil din clasa a cincea pana in clasa a opta poate sa:

-citeasca la un nivel mai scazut decat colegii lui
-sa inverseze secventialitatea literelor cum ar fi „murg” cu „mugur” sau „stop” cu „post”
-sa discearna si sa invete greu prefixele, sufixele, radacina cuvantului si alte strategii de citire si sciere ortografica
-sa aiba dificultati la scrierea ortografica
-sa evite citirea cu voce tare
-sa aiba dificultati cu problemele de matematica scrise in cuvinte

-sa evite sa scrie
-sa scrie cu dificultate sau sa aiba un scris ilizibil. De obicei, apuca pixul sau creionul intr-un mod ciudat, cu tot pumnul sau tinndu-l foarte strans

-sa aiba o memorie slaba sau incetinita a faptelor.

Elevii de liceu sau studentii pot sa: 
-citeasca foarte incet si cu inacuratete
-sa aiba greseli de ortografie
-sa evite testele care sa implice scrisul sau cititul. Sa evite sau sa intarzie temele de citit sau de scris
-sa aiba probleme in pregatirea rezumatelor sau a ideilor principale pentru ore
-sa aiba un vocabular neadecvat sau sa fie incapabil sa stocheze informatii din citit.

Adultii cu dislexie pot sa: 
-sa ascunda problemele cu citirea
-sa scrie incorect ortografic si sa se bazeze pe altii sa scrie pentru ei
-sa evite sa scrie
-sa fie foarte competenti in limbajul oral
-sa se bazaze pe memorie mai degraba decat pe citirea informatiilor
-sa fie foarte intuitivi si sa aiba capacitati de comunicare foarte bune
-sa se orienteaze greu în spaţiu, pe hartă;

-sa aiba o orientare temporală slabă, întârzie deseori;

    -sa aiba dificultati in organizarea timpului. De exemplu, ajung la intalniri prea devreme, prea tarziu sau uita de intalniri.

 -sa fie antreprenori, in ciuda capacitatii scazute de a citi, care le poate submina succesul in afaceri.

Gravitatea dislexiei poate varia de la usoara la severa. Cu cat este depistata si intervenit terapeutic mai din timp, cu atat rezultatele sunt mai bune; totusi, nu este niciodata prea tarziu ca oamenii afectati de dislexie sa invete sa-si amelioreze aptitudinile de limbaj.

Dislexia are si o serie de avantaje: aceste personae sunt mai creative decat altele, sunt inventivi, gasesc cu usurinta rezolvari aparte la diferite probleme, abordeaza problemele in ansamblu si gssesc solutii rapide, negândite de altii, au o gandire vizuală. Unii dintre ei sunt talentati în muzica sau în arte plastice, altii au o gandire in spatiu foarte buna. Printre artisti, scriitori, oameni politici, inventatori, oameni de stiinta, actori sau oameni de afaceri se reagasesc foarte multi dislexici.

Dislexici celebri: Winston Churchill, Walt Disney, Leonardo da Vinci, Albert Einstein si Thomas Edison, artistii Tom Cruise, Dustin Hoffmann, Jack Nickolson, Cher si Whoopi Goldberg, sportivii Nolan Ryan si Bruce Jenner, scriitorii Agatha Cristie, Hans Christian Anderson si Jules Verne.